Video Kemahiran Saintifik
Pengenalan
- Kemahiran Saintifik merupakan kemahiran yang diamalkan semasa menjalankan eksperimen atau penyiasatan.
- Kemahiran Saintifik terdiri daripada kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif.
Kemahiran Proses Sains
- Kemahiran Proses Sains membolehkan kamu mempersoalkan tentang sesuatu perkara dan mencari jawapan secara sistematik.
- Terdapat 12 kemahiran Proses Sains, iaitu 7 kemahiran asas dan 5 kemahiran bersepadu.
- 7 Kemahiran Proses Sains Asas:
- Memerhati: Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, rasa, bau, atau sentuhan untuk mengumpul maklumat tentang objek dan fenomena.
- Mengelas: Mengasing dan mengumpulkan objek atau fenomena berdasarkan ciri yang sama.
- Mengukur dan menggunakan nombor: Membuat pemerhatian secara kuantitatif dengan menggunakan nombor, alat piawai atau alat yang diseragamkan.
- Membuat inferens: Membuat kesimpulan awal yang munasabah, yang mungkin benar atau tidak benar untuk menerangkan sesuatu peristiwa atau pemerhatian.
- Meramal: Membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau berdasarkan data.
- Berkomunikasi: Menerima, memilih, menyusun dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam bentuk tulisan, lisan, jadual, graf, rajah atau model.
- Menggunakan perhubungan ruang dan masa: Memerihalkan perubahan seperti lokasi, arah, bentuk, saiz, isi padu, berat dan jisim mengikut masa.
- 5 Kemahiran Proses Sains Bersepadu:
- Mentafsir data: Memberi penerangan yang rasional tentang objek, peristiwa atau pola daripada data yang dikumpulkan.
- Mendefinisi secara operasi: Memberi tafsiran tentang sesuatu konsep atau keadaan dengan menyatakan perkara yang dilakukan dan diperhatikan.
- Mengawal pemboleh ubah: Mengenal pasti pemboleh ubah dimanipulasilkan (apa yang diubah/ ditukar), pemboleh ubah bergerak balas (apa yang diperhati/ diukur) dan pemboleh ubah yang dimalarkan (apa yang ditetapkan/ sama sahaja sepanjang eksperimen).
- Membuat hipotesis: Membuat suatu pernyataan umum tentang hubungan antara pemboleh ubah yang difikirkan benar bagi menerangkan sesuatu perkara atau peristiwa. Pernyataan ini boleh diuji untuk menentukan kesahihannya.
- Mengeksperimen: Merancang dan menjalankan penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis, mengumpul data, mentafsirkan data, sehingga mendapat rumusan daripada penyiasatan itu.
- Eksperimen perlu mengikuti langkah-langkah berikut supaya pernyataan masalah boleh diselesaikan.
- Senarai Semak mengeksperimen:
- Mengenal pasti masalah
- Membuat hipotesis
- Merancang eksperimen
- Mengawal pemboleh ubah
- Menentukan peralatan dan bahan yang diperlukan
- Menentukan langkah-langkah menjalankan eksperimen
- Menentukan kaedah mengumpul data
- Menentukan kaedah menganalisis data
- Melakukan eksperimen – lakukan eksperimen mengikut langkah yang dirancang
- Mengumpul data
- Menganalisis data
- Mentafsirkan data
- Membuat kesimpulan – Menyatakan kesimpulan yang diperoleh darpada eksperimen yang dijalankan
- Membuat pelaporan
Kemahiran Manipulatif
- Kemahiran manipulatif sains perlu diamalkan ketika suatu eksperimen atau penyiasatan.
- Terdapat 5 kemahiran manipulatif:
- Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan dengan betul.
- Melakar spesimen, peralatan dan bahan sains dengan tepat.
- Mengendalikan spesimen dengan betul dan cermat.
- Menyimpan peralatan dan bahan sains dengan betul dan selamat.
- Membersihkan peralatan sains dengan cara yang betul.
- Kemahiran manipulatif Sains penting supaya:
- Hasil pernyiasatan yang diperoleh jelas dan tepat.
- Pengurusan alatan dan bahan menjadi lebih sistematik.
Jom tonton video ni....
Rujukan:
Badan Pembangunan Kurikulum. (2014). Kurikulum Standard Sekolah Rendah: Dokumen Standard Kurikulum Dan Pentaksiran Sains Tahun 5. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Suwaibatullasmiah binti Jalaludin, Sopia binti Md Yassin, & Tan Mun Wai. (2014). Sains Sekolah Kebangsaan Tahun 5. Selangor Darul Ehsan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Badan Pembangunan Kurikulum. (2014). Kurikulum Standard Sekolah Rendah: Dokumen Standard Kurikulum Dan Pentaksiran Sains Tahun 5. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Suwaibatullasmiah binti Jalaludin, Sopia binti Md Yassin, & Tan Mun Wai. (2014). Sains Sekolah Kebangsaan Tahun 5. Selangor Darul Ehsan: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Comments
Post a Comment